سخنان بزرگان برای استوری

سخنان ناب برای استوری اینستاگرام ، جملات زیبا برای استوری ، سخنان فلسفی برای استوری

سخنان بزرگان برای استوری

سخنان ناب برای استوری اینستاگرام ، جملات زیبا برای استوری ، سخنان فلسفی برای استوری

روایت متفاوت از یک داستان پلیسی

عوامل سریال زاویه هفتم از ساخت این سریال گفتند
روایت متفاوت از یک داستان پلیسی
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 ساعت 10:27 | شماره خبر : 1979715269424947999 تعداد بازدید: 323


سریال پلیسی ـ معمایی«زاویه هفتم» قصه یک سرقت مسلحانه را در هفت قسمت به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی روایت می‌کند. این سریال داستان یک سرقت مسلحانه را از هفت زاویه و از دید سه پلیس و چهار سارق به نمایش می‌گذارد.

رویا نونهالی نقش دکتر شمس را در«زاویه هفتم» بازی می‌کند که کارشناس مفاسد اقتصادی است. حمیدرضا پگاه نقش سرگرد نیازی و بهرام ابراهیمیان نقش سرهنگ مجد را بر عهده دارد. سام درخشانی، سارا نازپرور شیدا، تینا آخوندتبار، رحیم نوروزی، بهزاد داوودی و شهاب شادابی از جمله دیگر بازیگران این سریال معمایی و پلیسی هستند.

کنار هم گذاشتن قطعات پازل

محمود معظمی، کارگردان مینی سریال«زاویه هفتم» به این موضوع اشاره می‌کند که قبلا نیز با سریال‌های «خانه کاغذی» به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و «رؤیای کبود» تجربه کار پلیسی داشته است. او درباره ویژگی‌های این سریال می‌گوید: «زاویه هفتم» قصه‌ای متفاوت و بکری دارد و مخاطب به خوبی با آن درگیر می‌شود. این سریال ساختار کلاسیک و پازل‌واری دارد. ما سعی نکردیم مخاطب را با حرکات متفاوت دوربین به سمت سریال جذب کنیم. در پایان سریال با بازگشایی گره‌های مختلف داستان از نگاه این شخصیت‌ها و کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل، معمای این سرقت برای پلیس حل می‌شود. «زاویه هفتم» بیش از هر چیز روی ساختار معماگونه تکیه می‌کند و به همین دلیل مخاطب بیشتر با فضاها و قصه درگیر می‌شود.

این کارگردان با یادآور‌ی این که «زاویه هفتم» در جشنواره پلیسی مسکو جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده، تصریح می‌کند: امیدوارم این سریال بازخورد خوبی بین مخاطبان داشته باشد. من قصه و فضای کار را دوست داشتم و مطمئنا این قصه روی مخاطب تأثیرگذار است و بیننده با یک قصه پرتعلیق و پرکشش روبه‌رو می‌شود.

معظمی با رضایت از کار با بازیگران حرفه‌ای خاطر نشان می‌کند: وسواس و تعامل با بازیگران باعث بهتر شدن سکانس‌ها می‌شود. ما این سکانس‌ها را با تمرین زیاد اجرا می‌کردیم. در حال حاضر تدوین و صداگذاری سریال تمام شده و آماده پخش است و امیرحسین شریفی به عنوان یک تهیه‌کننده حرفه‌ای کنار کار بود که از کمک به من دریغ نکرد و خیلی خوب از ما حمایت کرد.

او درباره تغییر لوکیشن‌ها و ساخت برخی قسمت‌های لوکیشن نیز می‌گوید: در این سریال با تغییر لوکیشن‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و شاید بالغ بر 100 لوکیشن داخلی و خارجی داشته باشیم. حتی بسیاری از لوکیشن‌های ما مثل اداره پلیس و بانک ساخته شد، چرا که می‌خواستیم براساس ذهنیت خود از فیلمنامه پیش برویم.معظمی با توضیح این‌که که مخاطب امروز سریال‌های پرکشش معمایی را دنبال می‌کند و ساخت این کارها باید ادامه پیدا کند، می‌گوید: اگر این نوع کارها با قصه متفاوت ساخته شود، شاید سطح وسیعی از مخاطبان را در بر بگیرد. امیدوارم در آینده با تعداد بیشتری از این نوع سریال‌ها روبه‌رو باشیم.

«زاویه هفتم» و قصه آدم‌های مختلف

شریفی، تهیه‌کننده این سریال نیز با اشاره به این‌که«زاویه هفتم» با مشارکت ناجی‌ هنر و معاونت سیمای استان‌ها ساخته شده است، تصریح می‌کند: این سریال ساختاری تازه و متفاوت دارد که تاکنون نمونه‌اش را در تلویزیون ندیده‌ایم و ماجرای سرقت مسلحانه را ازهفت زاویه مختلف روایت می‌کند.

این تهیه‌کننده درباره این‌که میزان استقبال مخاطب از این سریال را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: به نظرم نوع داستان و ساختار کار به گونه‌ای است که با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود. این قصه به صورت معمایی و پلیسی نوشته شده است. وقتی طرح فیلمنامه به دستم رسید، به ناجی هنر دادیم و چندبار بازنویسی کردیم تا به نقطه عطف لازم برسیم. به عنوان تهیه‌کننده‌ای که سریال‌ها و آثار بسیاری را تولید کرده، فکر می‌کنم این سریال کار خوبی شده است.

این سریال به گفته تهیه‌کننده‌اش شریفی، پرلوکیشن بوده و در مکان‌های مختلفی تصویربرداری شده است. وی می‌گوید: لوکیشن‌های پلیسی، بانک، منزل‌های شخصیت‌ها و خیابانی و پلان‌های هوایی در این سریال دیده می‌شود که فقط در تهران تصویربرداری شده است. در بین تمام لوکیشن‌ها تصویربرداری لوکیشن بانک برای ما خیلی سخت بود. الان هم در مرحله تدوین هستیم و تصویربرداری تمام شده است.

شریفی اضافه می‌کند: این سریال فقط معمایی نیست بلکه نماهای پرتحرک هم دارد و از این لحاظ می‌تواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند. وی تصریح می‌کند: امیدوارم در آینده نزدیک سریال‌های دیگری در این ژانر ساخته شود و مردم بیشتر بتوانند این گونه خاص را ببینند.

تصویربرداری سریال زاویه هفتم مرداد 93 در پارک ولایت حوالی اتوبان نواب شروع و در ادامه داستان سریال در بانک و اداره آگاهی و باشگاه تیراندازی و خانه هم ادامه پیدا کرده است و بخشی از مراحل فیلمبرداری هم علاوه بر تهران در اصفهان انجام شده است. به گفته شریفی، این سریال با مشارکت ناجی‌ هنر و معاونت سیمای استان‌ها و مرکز اصفهان تولید شده و بعد از پخش از شبکه تهران یا شبکه 3 از شبکه‌های شما و استانی هم پخش می‌شود.

شریفی درباره لوکیشن‌های سریال نیز می‌گوید: سریال زاویه هفتم در مکان‌های مختلفی تصویربرداری شده و نماهای هوایی و صحنه‌های تعقیب‌ و گریز زیادی داشته است. مثلا ما بانکی به اسم بانک امروز درست کردیم و در این بانک که لوکیشن اصلی ماست، سرقت را از چند زاویه می‌بینیم. همچنین اداره آگاهی، باشگاه تیراندازی و پارک ولایت در بزرگراه نبوت از جمله لوکیشن‌های ما بوده است. روز هفتم یک سریال پلیسی اکشن نیست، بلکه یک ملودرام روان‌شناسانه است که در آن تلاش و اندیشه پلیس و تحلیل شخصیت مجرمان نشان داده می‌شود.

تهیه‌کننده زاویه هفتم درباره بازیگران این سریال و نقش‌های آنها هم می‌گوید:خانم نونهالی نقش دکتر شمس را بازی می‌کند که کارشناس مفاسد اقتصادی است. حمیدرضا پگاه نقش سرگرد نیازی و بهرام ابراهیمیان نقش سرهنگ مجد را بازی می‌کنند. فرهاد بشارتی هم در نقش یکی از پلیس‌های این سریال بازی می‌کند.

سارا نازپرور نقش یک راننده رالی را بازی می‌کند که رانندگی گروه سارقان را برعهده دارد.

امیرحسین شریفی‌تصریح می‌کند: زاویه هفتم داستان یک سرقت مسلحانه را از هفت زاویه و از دید سه پلیس و چهار سارق روایت می‌کند. در سه قسمت ماجرای سرقت بانک را از نگاه دکتر شمس، سرگرد نیازی و سرهنگ مجد می‌بینیم و در چهار قسمت ماجرا از نگاه شیوا، منصور، فرهاد و آرام به نمایش درمی‌آید. در حقیقت این سریال ساختاری تازه و متفاوت دارد که تاکنون نمونه‌اش را در تلویزیون ندیده‌ایم. در پایان سریال با بازگشایی گره‌های مختلف داستان از نگاه این شخصیت‌ها و کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل، معمای این سرقت برای پلیس حل می‌شود.

وی پیش از این تهیه‌کننده آثار مطرح سینمایی چون پری (داریوش مهرجویی)، ضیافت (مسعود کیمیایی)، اشک سرما (عزیزالله حمیدنژاد) بوده است و تاکنون تله‌فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی برای شبکه‌های مختلف سیما تهیه کرده است.

یک سریال تازه

حمیدرضا پگاه که در این سریال نقش سرگرد نیازی را بازی می‌کند و پیش از این هم در سریال پلیسی بازی کرده است، درباره تجربه بازیگری‌اش در این سریال می‌گوید: من در زاویه هفتم نقش یک پلیس را بازی می‌کنم اما چیزی که بیشتر از نقشم مرا درگیر کرد شکل روایت قصه و متفاوت بودن آن با کارهای قبلی و حتی با سریال‌هایی بود که تا حالا از تلویزیون دیده بودم. اولین چیزی که به شما این امکان را می‌دهد که متفاوت با کارهای قبلی‌تان بازی کنید فیلمنامه و امکاناتی‌است که در اختیارتان قرار می‌گیرد. من در بیشتر کارهایم شخصیت‌های رئال و باورپذیر را بازی کرده ام. شخصیت رئال هم برخلاف شخصیت‌های فانتزی نمی‌تواند فی البداهه حرکتی از خودش انجام بدهد یا بی دلیل چیزی را به نقش اضافه کند. بنابراین حالا که نقش‌های واقعی را بازی می‌کنم، سعی می‌کنم نقشم برای مخاطب باورپذیر باشد و تمام تلاشم در این جهت است که اگر فیلمنامه امکاناتی در اختیارم قرار می‌دهد آن را در خودم پیدا کنم و آن شخصیت را برای مخاطب ملموس‌تر کنم.

نسرین بختیاری / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


فلاسفه ایران

داعش به روایت آثار مستند
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 ساعت 03:10 | شماره خبر : 1984272813351789027 تعداد بازدید: 538



1 ـ‌ در باب اهمیت رسانه‌ها و تاثیرگذاری‌شان بر افکار عمومی در روزگاری که عصر ارتباطات خوانده می‌شود فقط یک نشانه می‌تواند حجت باشد و کفایت کند و آن این‌که گروه واپسگرا و از زمانه عقب‌مانده‌ای مانند داعش به محض پا گرفتن و استقرار، گیرم به طرز ناقص و نصف و نیمه، شبکه تلویزیونی مخصوص به خودش را راه‌اندازی می‌کند و پیگیر فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش در فضای مجازی که از مدت‌ها پیش آغاز کرده بود با شدت و حدت بیشتری می‌شود.

کلیپی که این گروه در آن سوزاندن خلبان اردنی را به تصویر می‌کشید هم فارغ از محتوای ددمنشانه و غیرانسانی‌اش، ساختاری حرفه‌ای داشت. همه اینها گواهی است بر این ادعا که امروزه همه، حتی تروریست‌ها هم پی به قدرت رسانه برده و همه جهد و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا در رقابت رسانه‌ای نفسگیری که این روزها در جریان است از رقبا عقب نمانند.

2 ـ‌ یکی از راه‌های برقراری ارتباط رسانه‌ای با مخاطب و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی او استفاده از جاذبه‌های بصری، داستانی و نمایشی در تولید محصولات است. آثار نمایشی می‌توانند سهم بسزایی را در تعاملات رسانه و مخاطب ایفا کنند تا ضمن انتقال پیام، مخاطب نیز سرگرم شده و دلزده نشود. اما مجموعه‌های مستند نیز جایگاه ممتاز و ویژه‌ای را در شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی به خود اختصاص می‌دهند. یک اثر مستند می‌تواند جذابیت‌های بصری و صوتی را به فرآیند انتقال پیام پیوند دهد تا حاصل کار شکل و شمایلی مناسب و مخاطب‌پسند به خود بگیرد.

3 ـ‌ رسانه ملی با توجه به قابلیت‌های غیرقابل انکار و گستردگی و عمومیتی که از آن برخوردار است، می‌تواند نقشی جدی را در افزایش میزان اطلاعات مخاطبان نسبت به اتفاقات منطقه‌ای و شفاف‌سازی و بازنمایی واقعیات رخ داده در آنها و بازتاب دسیسه‌ها، توطئه‌ها و شرارت‌های خاطیان ایفا کند. سهم بسزایی از برنامه‌های شبکه‌های متعدد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را آثار مستند به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که شبکه‌ای هم به نام مستند وجود دارد که کارکرد و فلسفه وجودی‌اش تولید و پخش آثار مستند با موضوعات گوناگون تعریف شده. آثار مستند پخش شده از شبکه‌های تلویزیونی و بخصوص شبکه اختصاصی‌ای که به همین عنوان نام گرفته است، می‌توانند با قابلیت‌های ذاتی و بالفطره‌ای که از آن برخوردارند و ذکرشان در بالا رفت علاوه بر درگیرکردن ذهن و روان مخاطب با یک رویداد و تحول منطقه‌ای، گامی بلند و موثر هم در شفاف‌سازی و بازتاب واقعیاتی که در حال حادث شدن است، بردارند.

4 ـ‌ فقط ساخت آثار مستند به تنهایی کافی نیست که اگر الزامات و استانداردهای حداقلی در تولید آنها رعایت نشده باشد، کارکرد اصلی خود را از دست داده و نتایجی را که انتظار می‌رود به همراه نخواهند داشت. زبان مردم کوچه و خیابان با بیان سیاستمداران فرق می‌کند و تلویزیون هم رسانه مردم است؛ پس ضروری است که ساخت آثار مستند هم به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان و بینندگان باشد. سادگی البته در این‌جا مفهوم و معنی دم‌دستی و باری به هر جهت را ندارد که مراد ارائه مطالب به زبان و در سطح قابل درک برای همه با هر میزان سطح سواد و معلومات است و این‌که هرکس به اندازه دانش و ظرفیت گیرایی‌اش برداشتی داشته و به یک جمع‌بندی برسد. ساختار و شاکله اثر اما حتما باید محکم و استوار بوده و حاصل کار متعهدانه و دلسوزانه تیمی حرفه‌ای و توانگر باشد. عوامل دیگری هم موثر هستند در بهتر دیده شدن و اثرگذاری مطلوب‌تر این آثار، از جمله زمان پخش مناسب و تبلیغات کافی پیش از پخش.

5 ـ‌ حالا بحران سوریه سال به سال عمیق‌تر می‌ شود، اوضاع عراق که متشنج است، یمن هم روزهای خونباری را پشت سر می‌گذارد؛ در یک کلام گویا قرار نیست خاورمیانه روی خوشی و آرامش به خود ببیند، لااقل به این زودی‌ها. در این میان رسانه‌های عربی و غربی همسو شده و
یک نفس در طبل اختلافات می‌کوبند. بعضی کشورها سکوت کرده، دیگرانی نقش بازی می‌کنند و سرانی هم هستند که شمشیر را از رو بسته و بنا را گذاشته‌اند بر حمایت بی‌چون و چرا از تروریست‌ها و پشتیبانی‌شان هم همه‌جانبه است؛ سیاسی، مالی، نظامی، تسلیحاتی و ... .

رسانه‌های معاند نه تنها در حوادث و رویدادهای خاورمیانه نقش بازی می‌کنند که حتی در مواردی از جمله سوریه به نوعی آغازکننده و دمنده در آتش فتنه هم بوده‌اند. رسانه‌هایی که اتفاقا از نظر تعداد و کیفیت نسبت به رسانه‌های غربی و عربی همسو در اقلیت هستند؛ کیفیت اما حکایت دیگری دارد. در این میان نقش رسانه‌های حق‌محور همچون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در روشن کردن افکار عمومی و کمک به تشخیص و بازشناسی سره از ناسره ممتاز می‌شود. رسانه ملی هم‌راستا با برنامه‌های خبری خود می‌تواند با تولید مستندهای خوش‌ساخت و جذاب مخاطبان را از آنچه در کشورهای منطقه می‌گذرد آگاه سازد و بگوید که در عراق چه می‌گذرد و داعش چه خطر خانمانسوزی است که اگر غفلت کنیم ممکن است به پشت در خانه‌مان هم برسد و باز بگوید که سوریه قربانی یک توطئه بین‌المللی شده تا خط مقاومت در برابر اسرائیل شکسته شود و یمن هم قربانگاه خواسته اکثریت در برابر زیاده‌خواهی‌های اقلیتی شده که از حمایت چند کشور عربی برخوردار است؛ همچنان که بحرین.

6 ـ‌ دست رسانه ملی از مستندهایی که بر محور رویدادهای منطقه‌ای ساخته شده خالی نیست. از شروع فتنه سوریه و غائله داعش در عراق مستندسازان بسیاری بار سفر بسته و دل را به دریای حادثه زده‌اند و راهی این دو کشور درگیر جنگ و خونریزی شده‌اند. حاصل این مجاهدت‌های رسانه‌ای هم آثاری مانند «پرچم دروغین» شده به کارگردانی مهدی باقری که خود و گروه سازنده همراهش در زمان تصویربرداری مسلح می‌شدند از بیم حملات غافلگیرکننده داعش و تا سه کیلومتری این گروه جلو می‌رفتند، در حالی‌که برد تفنگ تک‌تیراندازان داعشی به هفت کیلومتر هم می‌رسید.

مستند «بدون مرز، عشق» نمونه دیگری از آثار مستندی است که با نگاهی به جنایات داعش در عراق توسط وحید فراهانی ساخته شده است. مستندهای فتنه شام، الگوی تحقق‌یافته و نفاق ساختاری اما برمبنای حوادث چندساله اخیر سوریه و با سفر گروه‌های سازنده به این کشور ساخته شده‌اند، حتی گاه با هزینه‌های شخصی. در این‌جا یک خلأ و نقصان احساس می‌شود و آن تولید آثاری با محوریت اتفاقات روی داده در کشور یمن است که توجه به این موضوع که مدت زیادی از شروع اتفاقات و دخالت ائتلاف با محور عربستان سعودی نمی‌گذرد شاید بتوان این کمبود را به حساب نداشتن زمان هم گذاشت.

7 ـ‌ در رقابت رسانه‌ای که امروزه برقرار است و در برابر هجمه همه‌جانبه رسانه‌های معاند که به مدد فناوری ماهواره چترشان را روی داخل کشور هم پهن کرده‌اند، رسانه ملی نه‌تنها نباید در اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کم بیاورد که حتی شایسته است خط‌دهنده و تعیین‌کننده هم باشد. این‌جاست که آثار مستند می‌توانند یاری‌رسان و دستگیر تلویزیون باشند در شفاف‌سازی و روشنگری و همین، نقش سینمای مستند را بیش از پیش بارز و گل‌درشت می‌کند و به آن اعتباری مضاعف می‌بخشد.

محسن محمدی.گروه رادیو‌و‌تلویزیون
فلاسفه ایران

دستیابی به رحمت و نعمت زندگی در «سمت خدا»
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 ساعت 03:00 | شماره خبر : 1984271356726182525 تعداد بازدید: 152


مردم معمولا به دنبال راهکارهایی برای زندگی صحیح و دینی هستند، اما گاهی در این راه با پرسش‌هایی رو به رو می‌شوند و به دنبال پاسخ مناسب برای آنها می‌گردند. برنامه‌های معارفی صدا و سیما می‌توانند بخشی از این پرسش‌ها را پاسخ بدهند.

به همین دلیل است که روزانه تعداد زیادی برنامه در ساختارهای مختلف از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شود.

یکی از این برنامه‌ها سمت خداست که به تهیه‌کنندگی سیدعبدالمجید رکنی از شنبه تا چهارشنبه به صورت زنده ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه سه پخش می‌شود.

این برنامه در قالب گفت‌وگو با کارشناس جایگاه خوبی میان مخاطبان بدست آورده و مجری و کارشناسان برنامه با استفاده از روش‌های موثر انتقال پیام توانستند به نیازهای اصلی و روز مخاطبان این برنامه پاسخ بدهند.

در این برنامه موضوعات دسته‌بندی شده در روزهای مختلف به مخاطبان ارائه می‌شود. روزهای شنبه به تفسیر قرآن، روزهای یکشنبه به شرح زیارت جامع به همراه شرح غزلیات حافظ، روزهای دوشنبه به تاثیرات محبت و رحمت در زندگی، روزهای سه‌شنبه به نهج‌البلاغه و روزهای چهارشنبه به پرسش و پاسخ درباره زندگی اختصاص دارد.

کارشناسان این برنامه حجج‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، محمدرضا رنجبر، حبیب‌الله فرحزاد، سیدحسین حسینی قمی و محمدمهدی ماندگاری هستند و تلاش دارند هر روز با طرح مباحث متنوع پاسخگوی شبهات و پرسش‌های دینی مردم باشند. برای این‌که از نزدیک شاهد تولید برنامه سمت خدا باشیم سه‌شنبه هفته گذشته به پشت صحنه این برنامه رفتیم تا از نزدیک شاهد روند تولید این برنامه باشیم.

سمت خدا از استودیو گلستان پخش می‌شود که در یکی از خیابان‌های فرعی شریعتی قرار دارد. این ساختمان نزدیک بیمارستان هدایت است و فقط محل ضبط برنامه سمت خدا نیست و برخی دیگر از برنامه‌های تلویزیون هم در این استودیو ضبط و پخش می‌شوند.

پاسخ به پرسش مخاطبان

عبدالمجید رکنی، تهیه‌کننده برنامه سمت خدا نخستین کسی است که در استودیو حاضر می‌شود و ما می‌توانیم درباره این برنامه با او صحبت کنیم و اطلاعات لازم را از او بگیریم.

وی درباره شکل‌گیری برنامه و اهداف آن به جام‌جم می‌گوید: تولید و پخش برنامه سمت خدا از روز میلاد حضرت علی (ع) از سال 88 شروع شد و وارد هفتمین سال شده است. در ابتدا هدف از تولید برنامه سمت خدا، برنامه‌ای گفت‌وگو محور دینی با شاخص احترام به مخاطب و پرسش‌های اوست. ما با این شاخص کارمان را آغاز کردیم، اما به مرور این نگاه کامل‌تر شد.

وی ادامه می‌دهد: در این راه ما به اصل اولیه که احترام به مخاطب بود، وفادار ماندیم. اما سعی کردیم نگاهمان را نسبت به موضوعات، پرسش‌ها و نحوه پاسخگویی به نیاز مخاطبان تغییر بدهیم. در ابتدا در برنامه سمت خدا، مهمانان و موضوعات به شکل اتفاقی انتخاب می‌شدند. یعنی پرسش‌ها را کارشناسان و گروه تولید مشخص می‌کردند و بعد به آن پاسخ داده می‌شد، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که برای احترام به مخاطبان از کارشناسان ثابت استفاده کنیم و بیشتر به دغدغه‌های مردم بپردازیم. به همین دلیل در این سال‌ها مرتب پیام‌ها و ایمیل‌های مردم را پیگیری کردیم. البته می‌دانید زمان برنامه آنقدر نیست که به همه پرسش‌ها پاسخ بدهیم، اما این‌که ما با پرسش‌ها مردم آشنا باشیم در تصمیم‌گیری و نقشه راه موثر است. به همین دلیل موضوعات را دسته‌بندی و کارشناسان هر موضوع را مشخص کردیم.

رکنی در پاسخ به این پرسش که مخاطبان برنامه سمت خدا بیشتر زنان هستند یا مردان، با اشاره به یکی از خاطراتش توضیح می‌دهد: زمانی‌ که برنامه سمت خدا به اندازه امروز در میان مردم معروف نشده بود با یک کارشناس برای حضور در برنامه تماس گرفتم و او بعد از این‌که مطلع شد ساعت پخش برنامه یک و نیم ظهر است، به من گفت که در این ساعت 10 میلیون دانش‌آموز در مدرسه، پنج میلیون کارمند سر کار و دو میلیون سرباز در محل خدمت هستند. ضمن این‌که مردان و زنان شاغل هم بیرون از خانه هستند و افراد میانسال و مذهبی هم در مسجد به سر می‌برنند، مگر آن‌که کسی پایش شکسته و در خانه مانده باشد. شاید در تئوری و کاغذ این طور باشد، اما طبق نظرسنجی‌ها هم مردان و هم زنان بیننده برنامه ما هستند. البته انکار نمی‌کنم که تعداد زنان بیشتر است، اما این طور نیست که مردان برنامه را نمی‌بینند. علاوه بر آن برخی کارمندان و دانشجویان به تلویزیون دسترسی دارند و می‌توانند برنامه راتماشا کنند.

عوامل سازنده برنامه سمت خدا امکانی را فراهم کرده‌اند تا مردم فردای روز پخش فایل صوتی، تصویری و متن پیاده شده این برنامه را از طریق سایت دریافت کنند. بنابراین مخاطبان فقط از مدیوم تلویزیون برنامه را دنبال نمی‌کنند و می‌توانند از طریق اینترنت هم به این برنامه دسترسی داشته باشند. ضمن این‌که برنامه بازپخش هم دارد.

این برنامه معارفی تلاش می‌کند آگاهی‌ دینی مردم را کامل کند، زیرا همه مردم اطلاعات یکسانی درباره دین ندارند.

به عنوان مثال یکی ممکن است اخلاق خوش داشته باشد، اما در کسب و کار خیلی مقید به رعایت حلال و حرام نباشد یا برعکس. همچنین شاید یکی اهل حجاب باشد، اما از آداب همسرداری بی‌اطلاع باشد و ... این برنامه سعی دارد به مخاطبان آموزه‌های دینی را آموزش دهد که به آنها نیاز دارند. به همین دلیل شعار برنامه سمت خدا، کوشش همگانی در مسیر اعتلای باورهای دینی است.

دغدغه‌های پنهان مردم

به گفته تهیه‌کننده برنامه سمت خدا هدف این برنامه تقویت باورهای دینی‌ است .برنامه سمت خدا تلاش می‌کند آموزه‌هایی را ارائه دهد که همه مردم به نوعی به آن نیاز دارند.گروهی از مردم علاقه‌ای به برنامه‌های معارفی و دینی تلویزیون ندارند اما آنها در کنار دیگر اعضای خانواده خود مثل پدر، مادر و ... زندگی می‌کنند و گاهی برنامه سمت خدا را در کنار آنها می‌بینند و با شنیدن آموزش‌های متنوع دینی برنامه به مخاطب سمت خدا تبدیل می‌شوند. جذب این دسته از مخاطبان هم یکی از اهداف ما در برنامه سمت خداست.

این برنامه با دسته‌بندی پیام‌های برنامه به دغدغه‌ها، نیازها و میل مخاطبان می‌پردازند و تلاش می‌کند آنها را در بسته‌هایی جذاب و متنوع به مردم ارائه کند.

تهیه‌کننده، کارشناسان برنامه را بر مبنای پرسش‌ها و نیازهای مردم انتخاب کرده و از کسانی دعوت می‌کند که مردم بیان و ادبیات‌ آنها را بپسندند و برای رفع نیازهای خود پای صحبت آنها بنشینند. به همین دلیل سراغ کارشناسانی رفته که امتحان خود را بخوبی پس داده‌اند و سخن آنها همیشه مورد اقبال مردم است. در مجموع برنامه سمت خدا کاری گروهی و تابع نیاز مخاطبان است.

به گفته رکنی، ارتباط عوامل سازنده برنامه با مخاطبان عاطفی است و تلاش می‌کنند با اطلاعاتی که به مخاطبان می‌دهند آنها را مشتاق عمل کنند. مثلا همه می‌دانیم غیبت کردن بد است، اما باز هم این کار را انجام می‌دهیم. برنامه سمت خدا تلاش می‌کند این رفتار غیراخلاقی را در مخاطبان خود کاملا از بین ببرد.

ادعیه‌ای که در انتهای برنامه قرائت می‌شود کاملاً با دعاهای دیگر برنامه‌های معارفی تفاوت دارد. به عنوان مثال در این برنامه برای افراد کنکوری‌ هم دعا می‌کنند تا در آزمون سراسری موفق شوند. تهیه‌کننده سمت خدا در این باره می‌گوید: دعا‌های انتهای برنامه متنوع است، چون ما حواس‌مان به همه اقشار مردم از پیرمرد گرفته تا نوجوان هست و از کسی غفلت نمی‌کنیم تا مخاطبان بدانند
ما با دغدغه‌‌های آنها همراه هستیم.

از سکوتم راضی هستم

نجم‌الدین شریعتی مختصات خود را در اجرای برنامه سمت خدا دارد و همین ویژگی‌ها باعث شهرت او بین مردم شده است.شریعتی بر خلاف بیشتر مجری‌های تلویزیونی علاقه‌ای به پرحرفی ندارد و ترجیح می‌دهد در سکوت به حرف‌های کارشناس گوش کند و فقط در صورت لزوم وارد بحث شود.او معتقد است مردم برنامه سمت خدا را می‌بینند تا پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنند و او باید این فرصت را به کارشناس برنامه بدهد که بتواند به بیشترین پرسش‌ها پاسخ دهد.

وی درباره سختی‌های اجرای برنامه‌های معارفی می‌گوید: استانداردهای اجرا در برنامه‌های تلویزیون مشخص است، اما برنامه‌های معارفی چند پله جلوتر و فراتر است و مهارت‌هایی می‌طلبد که باید مورد توجه قرار بگیرد. ما امروز با مخاطب رشد یافته و فهیم رو به رو هستیم. ما هم با او بالا آمده و رشد کردیم. در چنین شرایطی مجری هم باید به گونه‌ای برنامه را اجرا کند که مخاطب او را قبول کند و ضمن ارتباط برقرار کردن با او حرف‌هایش را هم باور کند.

مخاطب سمت خدا فضای برنامه را می‌شناسند و همین کمک زیادی می‌کند تا راحت‌تر با اجرای من ارتباط برقرار کند. هرچند نوع عرضه مباحث هم اهمیت دارد. بنابراین برای این‌که مخاطب با من همذات‌پنداری کند، تلاش می‌کنم در مباحثی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد من هم به عنوان شنونده به سخنان کارشناس گوش بدهم و کمتر سوال بپرسم تا کارشناس موضوع را کاملاً توضیح بدهد، اما برخی مواقع تعداد پرسش‌هایم بیشتر می‌شود. این مساله کاملا بستگی به جنس مباحث دارد. به نظرم مجری وقتی بداند با چه مخاطبی رو به رو است و بداند جنس مباحث و نوع آن چیست، می‌تواند در کارش موفق باشد.

برخی منتقدان بر این باورند که مجری برنامه سمت خدا در برخی مواقع یک شنونده صرف است و کمتر از کارشناس برنامه سوال می‌کند. شریعتی در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: هرگز نگران این مساله نبودم که به من بگویند شنونده صرف هستم، چون برخی مواقع مباحث طوری است که باید من در مقام مجری گوش بدهم و کمتر وارد حرف کارشناس شوم. ضمن این‌که من بازخوردها را رصد می‌کنم. به نظرم وقتی ذائقه مخاطب را بشناسید، خیلی از این مشکلات حل می‌شود. ما در برنامه سمت خدا می‌خواهیم به مخاطب آگاهی ببخشیم نه این‌که وارد چالش شویم.

سمت خدا تاثیرگذار است

بعد از گفت‌وگو با شریعتی همراه او وارد استودیوی برنامه می‌شویم.کارشناس روز سه‌شنبه حجت‌الاسلام حسینی قمی است. او به مدت 14 سال مسئول مرکز اسلامی در سوئد بوده و مدرس درس مکاسب در حوزه علمیه قم و مبلغ دینی در کشورهای اروپایی است. حجت‌الاسلام حسینی قمی از پاییز 1390 به عنوان کارشناس با برنامه سمت خدا همکاری داشته که تا به امروز ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که قبل از این‌که کارشناسی برنامه سمت خدا را بپذیرید تا چه میزان این برنامه را دیده بودید؟ می‌گوید: در جریان مباحث برنامه بودم و برخی از قسمت‌های آن را هم دیده بودم، اما از میزان نفوذ این برنامه در میان مردم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم چه جایگاه خوبی در میان مخاطبان تلویزیون دارد. تا این‌که تحقیق کردم و متوجه شدم خوشبختانه این برنامه در میان مردم جا افتاده و بینندگان مباحث آن را دنبال می‌کنند. شاید یکی از دلایل علاقه مردم به این برنامه پرداخت به دغدغه‌های روزانه آنها از منظر دین است. یعنی صراحت و شفافیتی که برنامه دارد آنها را پیگیر این برنامه کرده است. علاوه بر آن هر روز کارشناسان از منظر متفاوت به موضوعات متنوع می‌پردازند.

وی ادامه می‌دهد: از زمانی که من به عنوان کارشناس برنامه انتخاب شدم، نمی‌توانم با خیال راحت در یک زیارتگاه نماز بخوانم یا از کوچه و بازار براحتی عبور کنم، چون مردم به سراغم می‌آیند و سوالات‌شان را می‌پرسند و مراجعه مردم خیلی زیاد شده است. البته این لطف مردم را می‌رساند و نشان می‌دهد که این برنامه را می‌بینند. در مجموع فکر می‌کنم برنامه سمت خدا تاثیرگذاری زیادی روی مردم دارد.

این کارشناس یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه را همفکری تهیه‌کننده با کارشناسان می‌داند و تاکید می‌کند تهیه‌کننده به هیچ وجه فکر نمی‌کند که خودش به عنوان مولف برنامه باید تصمیم‌گیرنده باشد، بلکه درباره محتوا و پیام‌های برنامه مشورت و همفکری می‌کند.

با شروع برنامه نجم‌الدین شریعتی درباره سیره تربیتی امیرالمومنین با کارشناس برنامه وارد صحبت می‌شود. حجت‌الاسلام حسینی قمی هم با ارائه فرمایشات حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه از حکمت‌های 94 و 95 مثال‌هایی می‌آورد. برنامه سمت خدا به مدت یک ساعت پخش می‌شود و در این مدت کارشناس به پرسش‌های مردم پاسخ می‌دهد. او تلاش می‌کند با ذکر مصادیق مسائل را چنان توضیح دهد که برای مردم کاملا قابل درک باشد.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون


فلاسفه ایران

آشپزی در تلویزیون؛ سبک زندگی یا سرگرمی
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 ساعت 01:33 | شماره خبر : 1984532358993612616 تعداد بازدید: 192



می‌تواند یک سرگرمی جذاب باشد، اما این تمام چیزی نیست که آشپزی را تعریف می‌کند؛ شیوه‌های پخت غذا بخشی از فرهنگ و سبک زندگی مردم هر شهر یا کشوری است و سهم قابل توجهی در سلامت افراد جامعه دارد.

رسانه ملی و بخصوص تلویزیون رویکرد‌های متفاوتی درباره این موضوع دارد؛ گاهی آشپزی را مانند مجموعه‌های «شیرین بهار» و «هیرکان» در قالب آثار مستند به مخاطبان ارائه می‌کند، گاهی در قالب مسابقه به صورت غیرمستقیم برخی غذاها یا شیوه‌های پخت آنها را آموزش می‌دهد، اما معمولا مهمترین برنامه‌های مرتبط با آشپزی و غذا را آن دست از برنامه‌هایی تشکیل می‌دهد که شیوه پخت غذاها را در استودیوها به نمایش می‌گذارند.

برنامه‌های آموزش آشپزی به واسطه فراگیری رسانه ملی بهترین ابزار برای ارائه دانش و اطلاعات درباره غذا محسوب می‌شوند و در صورتی که به شکل هدفمند در مسیری مشخص قرار بگیرند، بر سبک زندگی، شیوه‌ تغذیه و سلامت جامعه هم تاثیرات قابل توجه خواهند داشت.

تنوع موضوعات و تنوع مخاطب

انواع غذاها، پیش‌غذاها، دسرها و نوشیدنی می‌توانند یک برنامه آشپزی را شکل بدهند، اما همه ماجرا همین نیست. برنامه‌های آشپزی مخاطبان متعددی دارند و لازم است گروه‌های مخاطب در برنامه‌های تلویزیونی مدنظر قرار بگیرد. کسانی که فعالیت‌های بدنی سنگین دارند و آنهایی که تمام روز را پشت میز و در حال نشسته مشغول به کارند، نیازهای غذایی یکسانی ندارند؛ همین طور سالمندان، جوانان و بزرگسالان. شرایط و موقعیت‌های ویژه نیز ممکن است نیازمند دستورات غذایی خاصی باشد مثلا تغذیه در ماه مبارک رمضان یا در هنگام سفر یا حتی تعطیلات.

این ویژگی‌ها تا حدی در برنامه‌های آشپزی تلویزیون مدنظر قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه برنامه سیمای خانواده دو بخش مرتبط با آشپزی دارد که یکی از آنها «دست پخت مامان» نام دارد. در این بخش که هفته‌ای یک قسمت از آن از سیمای خانواده پخش می‌شود، یک خانواده مهمان تلویزیون است و به بهانه دست پخت مادر خانواده، همه اعضا و حتی افراد فامیل دور هم جمع می‌شوند و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند.

علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده معتقد است در این برنامه، آشپزی بهانه‌ای است برای این‌که به سنت‌هایی چون دید و بازدید و صله رحم توجه شود.

وی‌ در این‌باره گفت: به بهانه یک غذای خوشمزه، اعضای خانواده و فامیل را دور یک سفره می‌نشانیم تا مسائل و مشکلاتی چون ازدواج جوان‌ها، تجمل‌گرایی، تک‌فرزندی و موضوعات اینچنینی را بررسی کنند.

سیمای خانواده در بخش آشپزی علاوه بر آموزش انواع غذاهای سنتی و مدرن، روزهای یکشنبه را به دستور پخت غذاهای مخصوص کودکان اختصاص داده است و دوشنبه‌ها غذاهای مناسب برای سالمندان را معرفی می‌کند.

به گفته کریمی سیمای خانواده در ماه مبارک رمضان انواع غذاهای سبک و کم‌هزینه که برای افطاری مناسب هستند را آموزش می‌دهد و نوشیدنی‌های مناسب برای روزه‌داران را معرفی می‌کند.

از دیگر برنامه‌هایی که از زوایایی تازه به مساله تغذیه و آشپزی توجه دارد می‌توان به عصر خانواده اشاره کرد که علاوه بر آموزش غذاهای مناسب برای عصرانه، از چند ماه پیش به طب سنتی توجه دارد و شیوه تغذیه درست بر اساس آموزه‌های اسلامی و سنتی ایرانی را مدنظر قرار داده است. همچنین از یک ماه پیش این برنامه معرفی انواع دم‌نوش‌ها و شربت‌های طبیعی و نحوه تهیه آنها را در دستور کار خود قرار داده است.

در این برنامه علاوه بر آموزش شیوه‌های طبخ سنتی، نحوه تغذیه اصولی بر اساس طب سنتی و انواع مزاج توسط کارشناس تشریح می‌شود.

از دیگر برنامه‌های متفاوت آموزش آشپزی می‌توان به بخش آشپزی برنامه به خانه بر می‌گردیم در روزهای پنجشنبه اشاره کرد که یک دوره زمانی به آموزش تهیه و پخت انواع غذاهای مناسب برای تفریح و صرف در خارج از منزل، اختصاص داشت. برنامه سلام تهران نیز مدتی تهیه و پخت صبحانه‌های مفید و مغذی را آموزش می‌داد، اما این برنامه نیز با آغاز ماه رمضان به پایان رسیده و بعد از عید فطر جای خود را به برنامه «روز آمد» می‌دهد.

به طور کلی و فارغ از برنامه‌های ویژه‌ای که به آنها اشاره شد، «سیمای خانواده»، «عصر خانواده» و «به خانه بر می‌گردیم» به عنوان برنامه‌هایی که بخشی از آنها به آموزش آشپزی اختصاص دارد عمدتا آموزش انواع غذاهای مناسب برای یک خانواده کاملا معمولی و طبیعی را مدنظر و کمتر به مخاطبان خاص مانند بیماران توجه دارند.

آشپزی برای مردم امروز

سبک زندگی مردم جامعه حتی در روستاها نیز تغییر کرده است و به واسطه گسترش ارتباطات این تغییرات حتی در شیوه تامین نیازهای غذایی خانواده نیز محسوس است. نیاز به پخت غذاهایی که مدت زمان طبخ کوتاه‌تری دارند، تغییر در زمان و شیوه صرف هر وعده غذا و کمرنگ شدن وعده صبحانه از جمله مواردی است که زندگی امروز به افراد جامعه تحمیل کرده و به نظر می‌رسد این موارد باید در برنامه‌های مخصوص آشپزی نیز مورد توجه قرار گیرد.

سیدمحمد سیدرضی، تهیه‌کننده برنامه به خانه برمی‌گردیم از آن دسته افرادی است که ضرورتی برای همسان شدن رسانه و سبک زندگی مردم قائل نیست.

وی در این باره توضیح داد: نگاه ما در برنامه به خانه برمی‌گردیم ضد سرعت است. چه کسی گفته اگر زندگی شتاب گرفته ما هم باید به این شتاب دامن بزنیم و مثلا نحوه پخت غذاهایی را آموزش بدهیم که مدت زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس اظهارات این تهیه‌کننده، آموزش برخی غذاها به معنی القای شتاب است و به ایجاد استرس و اضطراب درونی منجر می‌‌شود.

در دیگر برنامه‌های آشپزی، شتاب زندگی و تاثیر آن بر مدتی که به پخت غذا اختصاص داده می‌شود، مدنظر قرار گرفته است، اما دو نکته که یکی به ساختار و دیگری به محتوای این برنامه‌ها ارتباط دارد، سبب شده مخاطب به اندازه کافی از چنین برنامه‌هایی بهره نگیرد یا به عبارتی تاثیرگذاری چنین برنامه‌هایی کاهش یابد.

برنامه‌های آشپزی تلویزیون نیازمند همراهی و همکاری آشپزها و متخصصان تغذیه است که هم طبخ یک غذا را آموزش بدهند و هم ارزش‌های غذایی آن و نحوه استفاده از آنها برای موقعیت‌ها و افراد مختلف. این اتفاق تا حدی در برخی از برنامه‌ها به صورت مقطعی رخ داده است، اما در مجموع همواره دو بخش آموزش آشپزی و ارائه نظرات کارشناسان تغذیه به صورت مجزا به مخاطبان ارائه شده است.

بسیاری از تهیه‌کنندگان معتقدند دشواری‌های تولید برنامه و ایجاد هماهنگی بین سرآشپزها و کارشناسان تغذیه سبب می‌شود این اتفاق کمتر در تلویزیون رخ بدهد. از آنجا که جدی‌ترین برنامه‌های آموزش آشپزی در تلویزیون بخشی از برنامه‌های خانوادگی هستند و نه یک برنامه مستقل و جدی، تهیه‌کنندگان نمی‌توانند بودجه زیادی را به آن اختصاص بدهند و همین نکته سبب شده آموزش آشپزی در برخی برنامه‌های تلویزیونی به ساده‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه‌ها در حال تولید باشد، اما به نظر می‌رسد بودجه و امکانات کافی نیز به اندازه نبود بودجه و امکانات به برنامه‌های آشپزی لطمه زده و مانع موفقیت این برنامه‌ها شده است. به عنوان نمونه برنامه‌هایی مانند بهونه که هفت سال در شبکه سه سابقه دارد و برنامه «آشپزی 3» این امکان را دارند که به صورت مشارکتی تولید شوند و متاسفانه این مشارکت بیش از هر چیز به تجهیز آشپزخانه‌ها، لوکس شدن فضاها و امکانات آشپزخانه ختم شده، نه نوآوری در شیوه و ساختار برنامه‌.

توقعات حامیان مالی سبب شده تولیدکنندگان از اصل برنامه که محتوای آن است دور مانده و نتوانند ایده‌های خلاقانه‌ای در آن ارائه کنند. البته به نظر می‌رسد در برنامه بهونه اتفاقات تازه‌ای در راه است. این برنامه پس از ماه مبارک رمضان با آموزش غذاهای ایرانی و بومی به کار خود ادامه خواهد داد که با توجه به پخت آنها در فضای استودیو و آشپزخانه‌‌ای بسیار شیک با امکانات قابل توجه، نمی‌توان پیش‌بینی درستی درباره تاثیر این آموزش‌ها داشت.

مهم‌ترین اتفاق خلاقانه‌ای که در ساختار برنامه‌های آشپزی شاهد بوده‌ایم به مسابقه دستپخت‌های خودمانی برمی‌گردد که به صورت غیرمستقیم و در فضایی جذاب به مخاطبان آموزش می‌داد و تا حدی برنامه‌های شبکه شما که پخت غذاهای بومی را در محله‌ها و مناطق مختلف کشور آموزش می‌دهد.

آموزش غذاهای ایرانی و غیرایرانی در آشپزخانه‌های استودیویی دیگر به یک ساختار قدیمی و غیرجذاب بدل شده و زمان بهره‌برداری بدیع و مناسب از این‌گونه جذاب فرارسیده است.

لزوم حضور متخصصان تغذیه در برنامه‌های آموزش آشپزی

آشپزی می‌تواند در قالب برنامه‌هایی متعدد و متنوع به مخاطبان ارائه شود و به واسطه ذات تلویزیون که از تصویر برخوردار است، ماهیت آموزشی پیدا کند. برنامه‌های مستند درباره آشپزی می‌توانند آموزشی باشند همین طور مسابقات و برنامه‌های گزارشی و حتی نمایشی.

آموزش چنانچه هدفمند و منسجم در مسیری پیش برود، بر افزایش آگاهی و بالطبع تغییر در سبک زندگی و فرهنگ مردم تاثیرات قابل توجه خواهد داشت. دکتر کورش جعفریان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه در این باره گفت: افراد زیادی بیننده برنامه‌های تلویزیون هستند، خانم‌های خانه دار این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند و از آنها تاثیر می‌گیرند. این تاثیرات از شیوه پخت غذا تا سبک اداره آشپزخانه را شامل می‌شود.

جعفریان که بر تاثیرگذاری برنامه‌های آشپزی تلویزیون تاکید دارد، برنامه‌های مرتبط با سلامت و تغذیه را نیازمند فیلترهای علمی می‌داند و تصریح می‌کند حتی برنامه‌هایی که پخت انواع غذاها را آموزش می‌دهند به حضور کارشناسان و متخصصان علم تغذیه نیاز دارند تا ضمن آموزش پخت غذا، اطلاعات و دانش لازم در این باره به مخاطب منتقل شود.

از نگاه دکتر جعفریان حضور کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه باعث می‌شود علاوه بر انتخاب غذاهای مناسب، در شیوه پختی که به مردم آموزش داده می‌شود نیز مراقبت‌های لازم صورت بگیرد. وی تلفیق برنامه‌های آموزشی و بحث‌های کارشناسی با برنامه‌های آموزش آشپزی را یکی از راهکارهای موثر می‌داند و تاکید می‌کند: شورای عالی سلامت در سازمان صدا و سیما فعال است و وظایف مهمی بر دوش دارد. این شورا علاوه بر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های متعدد می‌تواند بر انتخاب سرآشپزها و کارشناسان تغذیه در برنامه‌های آموزش آشپزی نیز نظارت داشته باشد تا بهترین‌ها برای حضور در تلویزیون انتخاب شوند.

دانش تخصصی، اطلاعات عمومی، آشنایی با ادبیات، گویش و تصویر و چهره مناسب رسانه از جمله مواردی است که از نظر دکتر جعفریان در انتخاب سرآشپزها و کارشناسان تغذیه اهمیت دارد. وی بر تاثیرپذیری متقابل این افراد و تلویزیون توضیح داد: باید مراقب بود میزان نفعی که این افراد از تلویزیون و حضور در رسانه ملی می‌برند بیشتر از چیزی نباشد که آنها به رسانه می‌دهند.

این کارشناس تغذیه در بخش دیگری از اظهاراتش از تاثیر غذاها بر سبک زندگی افراد گفت و بر تاثیر تلویزیون بر تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه مردم تاکید کرد. از نگاه این کارشناس اگر در یک برنامه آشپزی کارشناسان تغذیه و سرآشپزها در کنار هم به مردم آموزش بدهند و اطلاعات ضروری را در اختیارشان قرار بدهند به مرور زمینه برای تغذیه درست فراهم و پاسخ درستی به حساسیت‌های مردم درباره تغذیه داده می‌شود.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون


فلاسفه ایران



  • خودخواه ترین آدمیان ، آنانی هستند که چشمان خود را بر سرنوشت هم میهنانشان بسته اند . حکیم ارد بزرگ
  • شایسته نیست ، گفتاری را بر زبان جاری سازیم که به همبستگی کشور ، آسیب می رساند . حکیم ارد بزرگ
  • با ارزشترین روزهای زندگی یک مرد ، هنگام سربازی اوست . حکیم ارد بزرگ
  • سربازان ، تنها نگاهبان مردم امروز کشور خویش نیستند ، آنها دستاوردهای پیشینیان و سرمایه آیندگان را نیز پاس می دارند . حکیم ارد بزرگ
  • سرپرستانی که از ارزش سربازی می کاهند و پدر و مادرانی که پیشدار میهنداری فرزندان خویش می شوند ، هر دو به کشورشان پشت کرده اند . حکیم ارد بزرگ
  • میهن ، از آن همه مردم یک کشور است ، با هر رنگ، زبان و نژادی... حکیم ارد بزرگ
  •  مهمترین آرمان کشورهای جنوب خلیج فارس ، نابودی عظمت و اقتدار ایران است . حکیم ارد بزرگ
  •  کشورهای عربی جنوب ایران ، چه در هنگام جنگ و چه در هنگام صلح ، همواره با ایرانیان در حال جنگ و ستیز بوده اند . حکیم ارد بزرگ

http://sokhanan-bozorgan.pops.tv/t220-topic





رضا فیاضی، بازیگر، شاعر و داستان‌نویس از خودش می گوید
مفتون معنا و معرفت
چرا داریوش کاردان جایگزین علیرضا خمسه شد؟
«ماه‌ عسل» و داستان‌های چندلایه آدم‌هایش
چند خبر
حوادث سوریه نتیجه جنگ رسانه‌ای است
حکیم ارد بزرگ : زیبایی ، در مهربانی است .
حکیم ارد بزرگ : سفر ، نای روان است ، برای اندیشه و آرمان بزرگ فردا .
حکیم ارد بزرگ : آنکه در بیراهه گام بر می دارد ، آرمان خویش را گم کرده است .
اینترنت ، مهمترین ابزار پیشرفت همه جانبه یک سرزمین است . حکیم ارد بزرگ
سخنی از ارد بزرگ در مورد ...
سخنانی از ارد بزرگ درباره موارد مختلف
((در کوهستان ، ارزش دستان مهرآمیز آدمیان را ، براستی می توان فهمید)) حکیم ارد بزرگ
حکیم ارد بزرگ : تاوان بزرگی ، تنهاییست .
حکیم ارد بزرگ : بسیاری از جنگ ها ، بازتاب نا آگاهی است .
آی اسپورت : درباره عادل فردوسی پور
حکیم ارد بزرگ ، رسانه فرهنگ و اندیشه ایرانی
حکیم ارد بزرگ ، رسانه فرهنگ و اندیشه ایرانی
انجمن فیزیکدانان جوان ایران
جامعه مجازی ایرانیان گرافیک : سخنان دروغینی که به کوروش بزرگ ...
روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
جامعه مجازی ایما : [►] HosSeiN [■]
بار الها بال پروازم ببخش : سخنان پر رمز و راز حکیم ارد بزرگ
انجمن شعر پارسی : سخنان عارفانه ی حکیم ارد بزرگ
پورتال سیمرغ : حقیقتی باور نکردنی درمورد نامه چارلی چاپلین
وبسایت تنگ بلور به قلم مژگان شاه حسینی
انجمن تخصصی : جایگاه ادب از دیدگاه یک ریاضیدان
تارنگار فریاد خاموش : سخنان آموزنده از بزرگان و حکیمان جهان
روزنامه پیام سمنان - سرفصل : سخن بزرگان
سایت راسخون / تولید ملی / سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه...
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
بازتاب اندیشه های حکیم ارد بزرگ
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
سایت نجباد دات کام (نجف آباد) : جایگاه زن
نشریه دانش آموزی مدرسه راهنمایی دانش ۲: درسی از ابومسلم خراسانی
روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
ماھنامه دندانپزشکی قانون - شماره اول
سایت اطلاع رسانی معاونت اداری و مالی سازمان صدا وسیما
بازتاب اندیشه های حکیم ارد بزرگ
شریف پرس (دانشکاه صنعتی شریف) - سخن بزرگان
پایگاه اطلاع رسانی جام نیوز - کلیدواژه های مهم ویکی پدیا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد