نوجوانی یکی از مهمترین و پرارزشترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود
زیرا سر آغاز تحولات و دگرگونی های جسمی و روانی در اوست و بلوغ نقطه عطفی
در گذر زندگی او از مرحله کودکی به بزرگسالی است. بر اساس تعریف سازمان
جهانی دوره نوجوانی به گروه سنی 10 تا 19 سالگی اطلاق می شود و در اکثر
کشورهای جهان به خصوص کشورهای درحال توسعه بخش قابل توجهی از جمعیت را
نوجوانان تشکیل می دهند. با توجه به این واقعیت که نوجوانان، پدران و
مادران فردا هستند پرداختن به مسائل بهداشتی شان (به خصوص بهداشت روان
آنان) نه فقط برای خود آنها بلکه برای خانواده ها، جامعه و نسل آینده
سودمند است و در برنامه توسعه هر کشوری می بایست به مسائل آنها توجه خاص
شود. نوجوانی دوره آغاز تغییرات جسمی و روانی در فرد است.تغییرات روانی در
سه بعد هیجانی، خلقی و رفتاری اتفاق می افتد. نکته مهم در دوره بلوغ
برقراری ارتباط صحیح با نوجوان است. کودک دلبند دیروز شما با تغییراتی که
درجسم و روانش روی می دهد پا به دوران بزرگسالی می نهد. اینکه می خواهد
هویت جدیدی را برای خودش به دست آورد، طبیعی است که در برقراری رابطه با او
مشکلاتی برای شما بوجود آید. برای این که روابط شما والدین و مربیان با
فرزند یا دانش آموز نوجوانتان صمیمانه تر و گرمتر باشد، لازم است که به
نکات زیر توجه کنید.
پذیرش نوجوانان: گام اول برای ایجاد و تحکیم یک
رابطه دوستانه و صمیمی با نوجوان این است که او را با همه کمی ها و کاستی
هایش قبول داشته باشید. کاستی های رفتاری او را همچون نقاط قوت و توانایی
هایش بپذیرد و او را به عنوان فردی که دارای استقلال، سلیقه های خاص و
عقاید قابل ارائه است، نگاه کنید. احساساتش را پذیرفته و اعتماد به نفس او
را با کم اهمیت جلوه دادن اشتباهات و تقدیر از کارهای پسندیده اش بالا
ببرید.
نوجوانانتان را درک کنید: درک و برداشت از زندگی و مسائل آن
متفاوت از برداشتی است که نوجوان دارد. او زندگی را به ساده ترین وجه ممکن
می نگرد، بطوری که عقایدش برای شما پوچ و مسخره است. نسبت به عقایدش بی
اهمیت نباشید وی را مورد تمسخر قرار ندهید. چرا که این استهزا» به تداوم
رابطه عاطفی با فرزندان لطمه می زند. ارتباط را دو طرفه کنید: در بسیاری از
اوقات و به دلایل گوناگون ممکن است شما والدین و مربیان به نوجوان بگویید
که چه بکند و چه نکند و از او توقع حرف شنوی نیز داشته باشید. این برخورد
با نوجوان که حاکی از ارتباط یک طرفه، معیوب و غیر قابل دوام است، منجر به
سرکشی و عصیان نوجوان در رابر دستورات شما می شود و به رابطه عاطفی و
صمیمانه بین شما و او لطمه می زند. در این مواقع بهترست در برخورد با
نوجوان، هر زمان که سخنی را گفتید از او نیز سخنی بشنوید و نظر او را نسبت
به وظایف محوله اش جویا شوید.
از دادن پند و اندرز مستقیم خودداری
کنید: نوجوانان از شنیدن نصیحت و اندرز مستقیم و اینکه آنها را یکجا ارائه
کنید و اشکالات رفتاری و گفتاری شان را تذکر بدهید گریزان هستند. نوجوانان
اعمال خود را بی نقص می دانند و تحمل شنیدن پند و اندرز از جانب شما را
ندارند. جهت اصلاح رفتار، آنها را بطور غیر مستقیم نسبت به اعمال و رفتار
نادرست شان آگاه کنید ارد بزرگ در این رابطه میگوید :صدها راه برای پند و
اندرز دادن وجود دارد اما بیشتر، بدترین گونه آن ، که همان رو راست پند
گفتن است را برمی گزینیم .. آزادی عمل به نوجوانتان بدهید همچنان که به
کودک نوپا اجازه می دهیم تا گاهی خود به تنهایی راه رفتن را امتحان کند و
دفعاتی هم به زمین افتد، باید به نوجوان هم اجازه داد که تا حدودی پیامدهای
رفتارهایش را تجربه کند و طعم برخی سختیها را چشیده و برای زندگی مقاوم
شود.
برای ارتباط با نوجوان وقت کافی بگذارید: نوجوانان نیازمند
توجه هستند، آنها می خواهند صحبت کنند. اعتراض کنند و از هیجانات و
اتفاقاتی که در مدرسه می افتد و یا از دوستانشان می شنوند، حرف بزنند; هر
چه زمان این ارتباط با شما به عنوان مادر، پدر و یا مربی بیشتر باشد خرسندی
آنها بیشتر شده و امکان ارتباط نادرست و غلط آنها کمتر خواهد شد.
توجه به تاثیر مشکلات اجتماعی: مشکلات اجتماعی تاثیرات ناخوشایندی بر
نوجوانان دارد. عدم مداخله شما والدین و مربیان در بهبود شرایط اجتماعی،
تاثیر تلاش هایتان را در خانه و مدرسه کمرنگ می کند.
انرژی سرشار
نوجوانان نیاز به تخلیه دارد: در این سنین نوجوان دارای انرژی فراوان
جسمانی است، نوجوان مقادیری از انرژی جسمانی خود را به صورت رفتارهای
پرخاشگرانه مبارزه طلبی، حادثه جویی و .. تخلیه می کند. تشویق نوجوانان به
انجام ورزشهای مختلف، شرکت در فعالیتهای الگوسازی برای آنان و تحریک آنها
بر همانندسازی با آن الگوها باعث می شود تا آنها انرژی خود را به طریق
منطقی تخلیه کنند.
وضعیت تحصیلی نوجوان را پیگیری کنید: در این سنین
ممکن است که فرزند شما نسبت به درس اظهار بی علاقگی نماید و به اموری مثل
افراط در ورزش کردن، رسیدگی به سر و وضع خود و ... بپردازد.چنانکه می دانید
پند، اندرز، سرزنش و مقایسه با دیگران کارساز نیست.. لذا علت بی توجهی او
را نسبت به درس جستجو کرده و سعی در برطرف نمودن مشکل کنید.
آموزش
مهارت در برقراری روابط اجتماعی: نوجوانان در دوره بحران بلوغ نسبت به تعلق
داشتن خود در گروه کودکان و یا بزرگسالان سردرگم می شوند و ممکن است که در
میان جمع خانواده یا دوستان و آشنایان، رفتارهای بزرگتر از سن و یا گاهی
کودکانه از خود بروز داده و روابط اجتماعی پسندیده ای برقرار نکنند، که با
شرکت دادن فرزند نوجوانتان در جمع دوستان و آشنایان مهارت روابط اجتماعی او
را افزایش دهید; مثلا با فرزند نوجوان خود به گردشهای دو نفره بروید و در
بسیاری از روابط اجتماعی نظیر آشنا شدن با دیگران، خرید کردن از مغازه،
پیدا کردن نشانی یک موسسه و درخواست انجام کاری از یک اداره با وی تمرین
عملی کنید.
استقلال طلبی نوجوان: نوجوان می خواهد از قید و بندهای
دوران کودکی که او را به خانواده اش متصل کرده است، جدا شود و الگوهای
جدیدی را جایگزین آنان کند. از طرفی نیز شدیدا به خانواده وابسته است و می
خواهد که توقعاتش را برآورده کنند. لذا حس استقلال طلبی خود را با مخالفت،
مقاومت کردن و لجبازی با والدین و مربیان نشان می دهد و این نیاز نوجوان
برای شما مشکل آفرین می شود. برای برخورد با این رفتار نوجوان، بهتراست
همیشه با او به لحنی صحبت کنید که احساس نکند برایش تصمیم گیری می کنید. به
خاطر داشته باشید که نوجوان از نصیحت خوشش نمی آید اندرز جوان باید کوتاه ،
تازه و داستان وار باشد . پس اگر ناگزیر به نصیحت کردن شدید با زبان خودش
با او صحبت کنید نه از موضع بزرگی و برتری آزادی را به تدریج و متناسب با
سنی که دارد به او عطا کنید و نظارت غیر مستقیم داشته باشید و اگر زمانی
دریافتید که از آزادی شما، سو» استفاده کرده به او تذکر داده و او را متوجه
اعمالش بکنید. بدانید که حذف آزادی، برای یک مدت کوتاه می تواند برایش
آموزنده باشد.
نویسنده : همایون زارعی
برگرفته از :
http://www.shaparakdaily.ir/shaparak/News.aspx?NID=11504
ضرورت تعدیل مصرف
حرف امروز
امام خمینی (ره) می فرمایند: زیاده روی به نحو غیر متعارف حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است.
همچنین ایشان معتقدند: عدالت عبارت است از: حد وسط بین افراط و تفریط و آن از امهات فضایل اخلاقیه است.
بنیانگذار
کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: اسلام تعدیل می خواهد، نه جلو سرمایه را
می گیرد و نه می گذارد سرمایه آن طور بشود که یکی صدها میلیارد دلار داشته
باشد و این یکی شب که برود پیش بچه هایش نان نداشته باشد این عملی نیست، نه
اسلام با این موافق است نه هیچ انسانی با این موافق است.
مقام معظم
رهبری: مصرف گرایی برای جامعه بلای بزرگی است. اسراف، روزبه روز شکافهای
طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیقتر می کند.
یکی از چیزهایی
که لازم است مردم برای خود وظیفه بدانند، اجتناب از اسراف است. دستگاههای
مسئول بخشهای مختلف دولتی، بخصوص دستگاههای تبلیغاتی و فرهنگی - بویژه صدا و
سیما - باید وظیفه خود بدانند مردم را نه فقط به اسراف و مصرف گرایی و
تجمل گرایی سوق ندهند@ بلکه در جهت عکس، مردم را به سمت قناعت، اکتفا و به
اندازه لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده روی و اسراف دعوت کنند و سوق
دهند. مصرف گرایی، جامعه را از پای درمی آورد. جامعه ای که مصرف آن از
تولیدش بیشتر باشد، در میدانهای مختلف شکست خواهد خورد. ما باید عادت کنیم
مصرف خود را تعدیل و کم کنیم و از زیادیها بزنیم.
کتاب بوستان سعدی از بدی اسراف و تشویق به صرفه جویی چنین آورده است.
چو کم خوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیش آید سهل گیرد
وگر تن پرورست اندر فراخی
چو تنگی بیند از سختی بمیرد
یا اینکه می گوید:
ای قناعت، توانگرم گردان
که ورای تو هیچ نعمت نیست
سقراط : یک زندگی مطالعه نشده ،ارزش زیستن ندارد...
ژاک دوال : اگر می خواهی بنده کسی نشوی ،
بنده هیچ چیز مشو...
با ولخرجی تنها مال نمی رود ، زمان ارزشش فراتر است ، و آن هم نابود می شود .
ارد بزرگ
هیچ پیر جهان دیده ای منکر برآیند زهرآلود ، دارایی حرام در زندگی آدمی نیست .
ارد بزرگ
دکتر
علی شریعتی :وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغ ها می کند پرهایش سفید می
ماند، ولی قلبش سیاه می شود . دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست
اسراف محبت است.
گوته:کسی شایسته آزادی است که هرروز بتواند به هوسهای خود چیره شود.
ویکتور هوگو:بدیهای اجتماع به دست ما ساخته شده است و به جای ناله جای آن دارد که درصدد رفع آن برآییم.
ماخذ : روزنامه رسالت
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=1614
ضرورت تعدیل مصرف
حرف امروز
امام خمینی (ره) می فرمایند: زیاده روی به نحو غیر متعارف حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است.
همچنین ایشان معتقدند: عدالت عبارت است از: حد وسط بین افراط و تفریط و آن از امهات فضایل اخلاقیه است.
بنیانگذار
کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: اسلام تعدیل می خواهد، نه جلو سرمایه را
می گیرد و نه می گذارد سرمایه آن طور بشود که یکی صدها میلیارد دلار داشته
باشد و این یکی شب که برود پیش بچه هایش نان نداشته باشد این عملی نیست، نه
اسلام با این موافق است نه هیچ انسانی با این موافق است.
مقام معظم
رهبری: مصرف گرایی برای جامعه بلای بزرگی است. اسراف، روزبه روز شکافهای
طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیقتر می کند.
یکی از چیزهایی
که لازم است مردم برای خود وظیفه بدانند، اجتناب از اسراف است. دستگاههای
مسئول بخشهای مختلف دولتی، بخصوص دستگاههای تبلیغاتی و فرهنگی - بویژه صدا و
سیما - باید وظیفه خود بدانند مردم را نه فقط به اسراف و مصرف گرایی و
تجمل گرایی سوق ندهند@ بلکه در جهت عکس، مردم را به سمت قناعت، اکتفا و به
اندازه لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده روی و اسراف دعوت کنند و سوق
دهند. مصرف گرایی، جامعه را از پای درمی آورد. جامعه ای که مصرف آن از
تولیدش بیشتر باشد، در میدانهای مختلف شکست خواهد خورد. ما باید عادت کنیم
مصرف خود را تعدیل و کم کنیم و از زیادیها بزنیم.
کتاب بوستان سعدی از بدی اسراف و تشویق به صرفه جویی چنین آورده است.
چو کم خوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیش آید سهل گیرد
وگر تن پرورست اندر فراخی
چو تنگی بیند از سختی بمیرد
یا اینکه می گوید:
ای قناعت، توانگرم گردان
که ورای تو هیچ نعمت نیست
سقراط : یک زندگی مطالعه نشده ،ارزش زیستن ندارد...
ژاک دوال : اگر می خواهی بنده کسی نشوی ،
بنده هیچ چیز مشو...
با ولخرجی تنها مال نمی رود ، زمان ارزشش فراتر است ، و آن هم نابود می شود .
ارد بزرگ
هیچ پیر جهان دیده ای منکر برآیند زهرآلود ، دارایی حرام در زندگی آدمی نیست .
ارد بزرگ
دکتر
علی شریعتی :وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغ ها می کند پرهایش سفید می
ماند، ولی قلبش سیاه می شود . دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست
اسراف محبت است.
گوته:کسی شایسته آزادی است که هرروز بتواند به هوسهای خود چیره شود.
ویکتور هوگو:بدیهای اجتماع به دست ما ساخته شده است و به جای ناله جای آن دارد که درصدد رفع آن برآییم.
ماخذ : روزنامه رسالت
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=1614