کسی که کوچکترین قسمت رازی را فاش کند بقیه آنرا هم نمی
تواند حفظ کند . ریشتر
آنانکه پژوهش کرده اند تنها کمی به داشته های درونی خویش
و رازهای کیهانی آشنا شده اند و این رویکرد نمی تواند دستاویزی برای کوچک شمردن
دیگر کسان گردد چرا که بسیاری به این رازها پی می برند بی کوچکترین بررسی و
پژوهشی، آنها با کار و همچنین نگرش در نمایه های هستی به بسیاری از ناگفته ها پی
می برند . ارد بزرگ
یا چنان نمای که هستی ،یا چنا باش که می نمایی . بایزید
بسطامی
کسی که از هیچ چیز کوچکی خوشحال نمی شود ، هیچگاه خوشبخت
نخواهد شد. اپیکور
تنها مبارزه با ناراستی ها به ما ارزش داده و هم زیستی
با تباهی سرافکندگی به دنبال دارد . ارد بزرگ
هنگامی که مصمم به عمل شدید ، باید درهای تردید را کاملا
مسدود کنید. نیچه
سه چیز خیلی سخت است: فولاد ، الماس و خویشتن شناسی .
فرانکلین
آنکه برنامه ها را از پایان به آغاز ، مورد ارزیابی قرار
می دهد به راستی در حال سرپوش گذاری بر روی چیزی است . ارد بزرگ
تنهایی در بهشت هم ارزش ندارد. دو سن پی یر
تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولش آغاز کرد.
ناپلئون
وقتی ناگهان رخداد مهمی از درون دیوان سالاری کشور به
رسانه ها کشیده می شود ، نکته بسیار مهم تری از دید همگان پنهان می گردد . ارد
بزرگ
حتی ضرب المثل های کوتاه، بدنبال تجربه های طولانی ساخته
شده اند. سروانتس
فهمِدن همیشه بهتر از آموختن است. لوبون
ارد بزرگ :
رسانه می تواند
1- رسانه می تواند در کوتاه مدت موجب شجاعت و یا ترس
همگانی گردد .
2- رسانه می تواند نشان دهنده فر و یا بیچاره گی یک کشور
در گستره جهانی باشد .
3- رسانه می تواند ذهن مردم را آرام و یا دگرگون و در هم
بریزد .
4- رسانه می تواند گزارش های دروغ و رویدادهای غیر مستند
را هم در میان اخبار درست به خورد آدمیان دهد .
5- رسانه می تواند با بستر سازی سیاه ، موج های همگانی
ایجاد نموده و برای کسانی اسباب رشد یک شبه را فراهم سازد .
6- رسانه می تواند اموری همانند مراسم های سنتی و یا بزم
های همگانی را کاهش و یا گسترش دهد .
7- رسانه می تواند در کوتاه مدت ابله ترین آدمیان را
روشنفکر و روشنفکران را خانه نشین بنماید .
8- رسانه می تواند ابزاری باشد برای همبستگی و یا جدایی
طلبی در یک کشور .
9- رسانه می تواند موجب افزایش آگاهی های شهروندی گردد
.
رسانه نمی تواند
1- رسانه نمی تواند عشق و خواست های میهنی مردم را نابود
و یا حتی سبک بشمارد .
2- رسانه نمی تواند برای همیشه اسطوره ها و بزرگان یک
کشور را نادیده بگیرد .
3- رسانه نمی تواند در بلند مدت ، راستی حقیقتی را پنهان
و دروغی را راست جلوه دهد .
4- رسانه نمی تواند برای همیشه آدمهای ناشایست را شایسته
جلوه دهد.
5- رسانه نمی تواند یک خواست همگانی را برای همیشه کم
اهمیت جلوه دهد .
6- رسانه نمی تواند خواهان پس رفت خواسته های مردمی باشد
.
7- رسانه نمی تواند گریزگاهی برای سردمداران یک کشور به
خاطر انجام ندادن درست کارهای آنان باشد .
8- رسانه نمی تواند خشونت و بخشش بی اندازه از خزانه
کشور را توجیه کند .
9- رسانه نمی تواند خودکامگی و پستی هیچ گروه و دسته ایی
را پنهان سازد و سعی برای انجام آن رسوایی به بار می آورد .
برگرفته از :
http://panamuz.mihanblog.com/post/7
فهرست بخشی از سایت هایی که در مورد حکیم ارد بزرگ نگاشته اند
بزرگترین گمشده های ما در زندگی ، نزدیکترین ها به ما هستند !
برگرفته از :
http://www.ravanasa.com/index.php/1390-07-16-15-20-15
فهرست بخشی از سایت هایی که در مورد حکیم ارد بزرگ نگاشته اند
حکیم ارد بزرگ پدر فلسفه اردیسم (Orodism)
سخنرانی حکیم ارد بزرگ در دانشگاه گرگان به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان داشگاه گرگان
خلاصه زندگی نامه حکیم ارد بزرگ :
- ارد بزرگ ، بزرگترین حکیم و فیلسوف حال حاضر ایران ، در شهر مشهد بدنیا آمد .
تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)
- اجداد پدری او از شهر شیروان هستند و از این رو در شهر شیروان به او "بزرگ شیروان" می گویند ، اجداد مادری اش از سران ایل قشقایی شیراز بوده اند .
هنرستان حرفه ای سینا مشهد - تصویر حکیم ارد بزرگ را با زمینه ایی روشنتر می بینید در حالیکه عینک به چشم دارند .
-
از کودکی عاشق طراحی ، نقاشی و نویسندگی بود از این رو به هنرستان حرفه ای
سینا ی مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت ، آنجا را ناتمام رها نمود
چون روح سرکش او را پاسخگو نبود ، پس بدنبال تاریخ و جامعه شناسی رفت آنها
نیز پاسخگوی وجود پرسشگر اش نبودند در نهایت ذهنش به حکمت ، فلسفه و چرایی
وجود آدمی و نقش انسان در گیتی معطوف شد و دیگر حکمت را رها ننمود .
- شهرت او در کشورهای آسیای میانه و بخصوص تاجیکستان و افغانستان بیش از ایران می باشد از خجند ، کولاب ، دوشنبه و دامنه های پامیر تاجیکستان
تا کابل ، هرات ، نیمروز ، جلال آباد ، قندهار و حتی کوچکترین روستاهای
شمال افغانستان نیز می توان یاد و نام او را شنید . بسیاری از همراهی او با
احمدشاه مسعود اسطوره خویش سخن می گویند از اندیشه های او در کتاب سرخ ...
در همین حال حکیم ارد بزرگ دشمنان قسم خورده ایی نیز در آنجا دارد که از آن میان می توان به بازماندگان کمونیستهای سابق افغانستان پیروان نجیب الله نخست وزیر معدوم و بخش پشتون های سنتی نزدیک به امارات متحده عربی و عربستان اشاره کرد ، آنان حکیم ارد بزرگ را "شیطان بزرگ" می نامند ! و می گویند :
پادشاه
شیاطین در ایران کسی نیست جز ارد بزرگ . او مرجع فساد و اختلال در ایران و
جهان است. آغشته به جنون تعصب نژادی موهوم و در عین حال از انسانیت بیزار
است. نگاه او چنانکه در نظریه قاره کهن اش دیده می شود، آفت بار و پرتعفن
است. بسیاری از شیاطین ایران، افغانستان رشد ظاهری خود را مدیون فتنه او
میدانستند و میدانند. ارد بزرگ با سخنان و نظریات شیطانیش روح امید و زندگی
را از قلب و روح جوانان و نسل امروز ایران و افغانستان پاک نموده در عوض
تخم نفرت، کینه، نفاق، شقاق و فساد را کشت میکند ارد بزرگ دوست رژیم ...
ایران دشمن جوانان است.
به این آدرس ها نگاه کنید : سایت حزب وطن افغانستان ، سایت مصالحه ملی افغانستان ، سایت آزادی ، فیس بوک
دشمنانش باز می گویند : ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را ترغیب نموده بود تا افغانستان را دوباره به ایران ملحق نماید دلیل ادعای خود را نیز این جمله شهید احمدشاه مسعود می دانند که گفته بود : « من و ارد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .» کمونیستهای افغانستان می گویند : « نشریات بیشمار از طرف دستگاه ... ایران در وصف بزرگ نمایی و فیلسوف بودن ارد بزرگ این بنیان گذار تفتن و شقاق کشورهای دری زبان و تاجکی زبان افغانستان و تاجکستان چاپ و به مشتریان دائمی اندیشه های این شیطان بزرگ منحیث آئین نامه و دستور ارسال و پست میگردد، که صدها نسخه آن در پنچشیر، بدخشان، خواجه بهاوالدین ولایت تخار، اندراب ولایت بغلان و جوزجان و اکنون کابل، بامیان، هرات، فراه و نیمروز یافت و موجود است و برای نوکرانش قابل احترام و اجرأ است ، دوست نزدیک او با احمد شاه مسعود بود ؟!!! »
عمق کینه دشمنان حکیم ارد بزرگ را در جملات زیر دید :
« بی شک ارد بزرگ، برجسته ترین کارشناس و طراح تجزیه افغانستان در حال حاضر در دستگاه ... ایران است که هم ردیف و هم طبق با جنرال حمید گل پاکستانی بوده - تا کنون در دهها کتاب، وجیبه، دستور به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او مبنی بر الحاق خراسان افغانستان با خراسان اشغال شده ایران ، تجزیه قسمت های از افغانستان و الحاق آن با ایران و به افغانستان گسیل و ارسال گردیده است- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود، لطیف پدرام، بصیر کامجو، درویش دریا دلی ، رحمت الله بیژند پور، بشیر بغلانی، نجم الدین کاویانی، فرید مزدک، امان الله استوار، فضل احمد طغیان، پیکارگر، اسد الله کشتمند، رسول رهین، احمد ولی مسعود، تورن اسماعیل، مخدوم رهین، مسعود خلیلی، عنایت الله شهرانی، خواجه بشیر احمد صدیقی، محبوب الله کوشانی، واحد فیضی، نادیه فضل، همزه واعظی، دستگیر پنجشیری و جان محمد پنجشیری نام برد اشاره کرد. »
دشمنان ارد بزرگ به چهار دسته کلی تقسیم نمود .
1- کسانی که مخالف تحقق نظریه قاره کهن هستند ( همانند پان تورکهای ایران )
2- کمونیست ها و هواداران نجیب الله ، بازماندگان حزب وطن افغانستان که کینه دیرینه ایی نسبت به احمد شاه مسعود و تاجیکان دارند .
4- دشمنان تاجیک ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهای افراطی افغانستان )
برای شناخت بهتر دشمنان اندیشه های ارد بزرگ به سایت دشمنان ارد بزرگ مراجعه کنید .
- در سراسر نوشته های حکیم ارد بزرگ حس میهن پرستی و توجه ویژه به انسانیت و اخلاق دیده می شود .
- در کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ بر روی سه موضوع ارزش گذاری بیشتری شده است که عبارتند از : شادی ، آزادی و میهن . فلسفه و یا حکمت اردیسم ( ORODISM ) بر همین اساس شکل گرفته است .
در سایت لغت نامه دهخدا می خوانیم :
Great Orod World Foundation
- "بنیاد جهانی ارد بزرگ" در
دوم آوریل 2010 بنیان نهاده شد این بنیاد دارای 7 نفر در هیئت رییسه خود
می باشد که همه آنها از زبده ترین کارشناسان اندیشه ها و نظریات ارد بزرگ
هستند رییس هیئت رییسه خانم یاسمین آتشی است . یاسمین آتشی در پنجاهمین سال
زندگی خود مسئولیتی جهانی را بر عهده گرفته است او از داستان نویسان مشهور
ایران و کارشناس ارشد تاریخ می باشد . دبیر بنیاد شکوهه عمرانی از شخصیت
های اجتماعی و مشهور کشور سوئیس می باشد او حامی موسسات انسان دوستانه و
همچنین حمایت از سالمندان است شکوهه عمرانی نامزد گروه هشت سوییس در
انتخابات پارلمانی دوره گذشته این کشور بود و از همکاران فرهنگی سازمان ملل
متحد در ژنو می باشد .
در هیئت رییسه بنیاد کسانی همچون الیان
ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی
شامپل در ژنو) ، دکتر شهناز خاتمی ( پزشک ایرانی مقیم اتریش ، وین ) ، امیر
همدانی ( جامعه شناس ) ، شقایق شاهی (پژوهشگر برجسته افغانستان) ، دانیل
ایزلی ( اسیستان سابق کادر اداری بیمارستان کانتونال ژنو و هم اکنون حامی و
سرپرست کمک به سالخوردگان) می باشند . خانم کریسیتین والون مدیر پژوهشگاه
بنیاد جهانی ارد بزرگ می باشد بخش پژوهشگاه زیر نظر هیئت رییسه بنیاد
فعالیت می کند ، و از اعضای ارشد پژوهشگاه می توان از خانم ایرن گاللی
(طراح نقشه بردار و نقاش) یاد کرد . بنیاد جهانی ارد بزرگ در صدد است
انعکاس دهنده جهانی نظریات و اندیشه های ارد بزرگ ( فیلسوف و متفکر نامدار
ایرانی ) باشد . و اعلام نموده آماده هر گونه همکاری تخصصی با کارشناسان ،
محققین و نویسندگان در حوزه اندیشه های ارد بزرگ می باشد .
- کتاب سرخ نسخه کاملتر کتاب آرمان نامه ارد بزرگ است . گفتنی است کتاب آرمان نامه تنها بیست روز پس از انتشار 30 هزار خواننده داشته است که از این نظر رکورد دار کتابخوانی در ایران است .
- تا کنون در دهها کتاب به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او پرداخته اند .
- ارد بزرگ دو نظریه مشهور دارد به نام های قاره کهن و کهکشان بزرگ اندیشه .
- نظریه قاره کهن
حوزه
تمدنی ایران را در قالب یک قاره جدید مطرح میکند قاره ایی از کشمیر و
پامیر تا مدیترانه این قاره شامل بیست کشور میشود. تا کنون بحثهای بسیاری
برای تحقق این خواست انجام شده و همچنان ادامه دارد و صد البته بزرگترین
مخالفین این نظریه تجزیه طلبان کشورهای این محدوده هستند چرا که آنها از
روح همگرایی و نزدیکی کشورهای منطقه احساس خطر میکنند. ارد بزرگ جایگاه
ایران در قاره کهن را همانند یونان در اروپا میداند یعنی یک مادر فرهنگی
بزرگ که بخش اصلی گنجینه تاریخی و فرهنگی قاره را در خود دارد.
او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان یاد کردهاست نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که میگوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت مینمودند برای تصاحب این سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر این قاره نهادهاست) را میکشند. و او میگوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شدهاست. در نظریه قاره کهن ارد بزرگ قارههای آسیا و اروپا متجاوزین به حریم قاره کهن معرفی شدهاند. قاره کهن از کوهستان پامیر و کشمیر آغاز و تا مدیترانه ادامه مییابند و ۲۰ کشور در داخل آن قرار میگیرند . کشورهای قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، پاکستان ، ایران ، عراق ، ترکیه ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان در قاره کهن جای می گیرند .
- نظریه کهکشان اندیشه
نظریه
کهکشان بزرگ اندیشه دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی مارشال مک
لوهان کانادایی است او با دلایل مستدل ثابت میکند جهان رو به انفجار
اندیشههای گوناگون است. ارد بزرگ پیش بینی نموده که تعداد وبلاگها و
سایتها بزودی چندین برابر جمعیت کل جهان بشود و برای هر سئوالی دهها راه حل
پیدا میشود که بعضا مغایر هم هستند .
او رشد ترجمه دادهها را باعث تشدید جریان حاضر میداند و در نهایت معتقد است رستاخیز و انقلابی در صحنه اندیشه در حال شکل گیری است. و در آخر بر این اصل پای میفشارد که ایرانیان بخاطر پیشینه سترگ و بزرگشان و همچنین خلاقیت و نو آوری در صحنه اندیشه میتوانند پاشاهان آینده این کهکشان باشند.
- استاد "فرزانه شیدا" (پژوهشگر و شاعر ایرانی مقیم شهر اسلو در نروژ) در کتابی یازده جلدی بنام "بعد سوم آرمان نامه" اندیشه های ارد بزرگ در کتاب آرمان نامه را شرح و تفسیر نموده است. این کتاب نفیس شامل صدها صفحه در تفسیر و تشریح اندیشه ها و آموزه های ارد بزرگ است . استاد فرزانه شیدا در ابتدای جلد یازدهم کتاب بعد سوم آرمان نامه می نویسد : درطی بررسی وتفسیر فرگردهای آرمان نامه فیلسوف بزرگ وارزشمند ایرانی ارد بزرگ همواره در این فکر بوده ام که اندیشه های ناب ومعنوی این بزرگمرد تاریخ که جهانی را بخود مشغول داشته است چقدر می تواند برای هر انسانی ارزشمند و در راه زندگی او سودمند باشد و همواره در جملات عمیق اندیشمند انه ی او دریافته ام که عمق نگاه او در ژرفای واقعیت زندگی بمانند این بوده که به مرکز اصلی و نقطه ی عطف زندگی و هستی رسیده باشی تا توان آنرا داشته باشی با چنین عمقی دنیا را نظاره کرده و تمامی نیازمندیهای زندگی را در هر مرحله و هر موقعیتی در این گذر عمر , معنا کنی و به تفسیری زیبا در جملاتی تبدیل کنی که هر یک همچون دّر درخشانی نور دهنده ی زندگی آدمی باشد نگاه و دیدگاه ارد بزرگ سرشار از واقعیت های فردی / شخصیتی از دیدگاهی اجتماعی - فرهنگی با شناختی در حد اعلای انسان شناسی و مردم شناسی ست بگونه ای که ,بسیار تجربه ها می بایست سازنده چنین افکار پرمایه وبا ارزشی باشند که اندیشه های دیگر را نیز چون آینه ای صافی بخشیده و جلا دهنده ی روح انسانی باشد.
- "یاسمین آتشی" نویسنده سرشناس داستانهای کوتاه تا کنون در صدها داستان خود از جملات ارد بزرگ بهره گرفته و می گوید : در مورد اندیشه ها و افکار ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .
Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG
شکوهه
عمرانی (دقیق ) عضو بنیاد جهانی حکیم ارد بزرگ در حال اهدای
ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و
عضو ارشد شورای شهر ژنو
زندگی نامه و بیوگرافی ارد بزرگ :
ارد بزرگ در شهر مشهد بدنیا آمد پدر
او محمد تقی و پدر بزرگش "بابا شرکاء" ( از بزرگان و ریش سفیدان شهر شیروان
در خراسان شمالی ) بوده است . مادرش "فاطمه جاهد طبسی" است او
فرزند یکی از خوانین ایل قشقایی شیراز است که پس از درگیریهای مشروطیت مدتی
به شهر طبس می رود و فامیل خویش را به "جاهد طبسی" تغییر می دهد
و در نهایت عازم مشهد می شود . شاید یکی از بیشترین انگیزهای فعالیت های
اجتماعی او را عمویش "محمد حسین شرکا" ( از ریش سفیدان برجسته پیش از
انقلاب در شهرستان شیروان ) بوجود آورده باشد هر چند حکیم ارد بزرگ بارها
از استاد "محمد ابراهیم حمیدی" ( از چهره های شاخص فرهنگ و هنر کشورمان )
به عنوان استاد یاد کرده است .
شهرت ارد بزرگ از دو بعد قابل طرح است نخست به خاطر نظریه قاره کهن اوست ، و دیگر سخنان و پندهای حکیمانه اش است که تقریبا در اکثر سایت های فارسی زبان دیده می شود .
اندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است . توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست .
حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست جایی که می گوید :
ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند .
و یا :
میهن پرستی ، همچون عشق فرزند است به مادر .
در دیگر کشورهای فارسی زبان (افغانستان و تاجیکستان) اندیشه های ارد بزرگ خواستاران بسیار دارد . این مسئله به جوانان و محیط های دانشگاهی ختم نمی شود گاهی در بین سیاستمداران و افراد نام آشنای کشورهای آنها هم می توان کسانی را دید که به جهات مختلف به او دل بسته اند
نگاهی تاریخی به ریشه خانواده ارد بزرگ :
ترکهای شمال خراسان و ایل قشقایی هر دو بخشی از باقیمانده دودمان سلجوقیان و پارتهای خراسان هستند . چنانچه می دانیم هزار سال قبل سلجوقیان ایل بزرگی در ناحیه آمودریا و فرارود بودند (ناحیه ای که همکنون کشورهای تاجیکستان ، جنوب شرقی ازبکستان ، شرق ترکمنستان و قسمت شمالی افغانستان است ) سلجوقیان مسعود جانشین محمود غزنوی را از سلطنت به زیر کشیدند و رفته رفته گستره ایران را تا مدیترانه پیش بردند سلجوقیان گسترده ترین حکومت ایرانی را پس از اسلام بر سراسر منطقه گسترانیدن بازماندگان آنان در نواحی از مناطق شمال خراسان و منطقه بختیاری ایران ساکن شدند . بله خواجه نظام الملک توسی صدر اعظم دولت سلجوقی در سایه قدرتی که از علم و اندیشه های فردوسی بدست آورده بود ، توانست از خرابه غزنویان ، نظام اداری و اجتماعی درخشانی همچون تاسیس مدارس نظامیه و بفرمان ملک شاه سلجوقی که عاشق فرهنگ نیاکان و فردوسی بود تقویم خورشیدی ( جلالی ، شمسی ) را با کمک خیام و گروهی دیگر از نخبگان سرزمینمان ایران در مقابل هجری قمری تازیان ایجاد نمود .
مهمترین رکن اداره کشور در این دوره
در اختیار مجلس ریش سفیدان بود آنان امرا و پادشاهان دودمان سلجوقی را بر
می گزیدند و از قدرتی نظارتی و گاها تنبیهی برخوردار بودند ( شبیه سلسله
اشکانیان )آنان معتقد به اصل فکر برتر بودند شاهنامه فردوسی و صدها اثر
تاریخی دیگر را احیا کردند آنان حاکمیت تازیان (اعراب) را بطور کلی در
خاورمیانه محدود به منطقه شبه جزیره عربستان نمودند نکته جالب در مورد
گسترش حاکمیت این قوم بزرگ وجود داشت و آن مطلب این است که آنها هیچ گاه به
شهرهای بین راه وارد نمی شدند تنها سفیری را به داخل شهر مربوطه می
فرستادند و اولین خواستشان آن بود که دیگر خطبه ای به نام خلیفه بغداد
خوانده نشود و رسما حکومت سلجوقی را بپذیرند .ذکر این حوادث تاریخی باعث می
شود بهتر با اندیشمندی آشنا شویم که بر پیرامون خود دارای شناخت و ریشه
است بقول حکیم فردوسی:
پدر چون به فرزند ماند جهان ........کند آشکارا برو بر نهان
گر او بفگند فر و نام پدر ...............تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
کرا گم شود راه آموزگار ...............سزد گر جفا بیند از روزگار
به
نظر من ما با شخصیتی روبرو هستیم که در این پیشینه کهن شناور است اهل خرد
همواره در دوران زندگی این جهانی خویش در چنین وضعیتی قرار دارند . شما به
زندگی سراسر رنج و اندوه فردوسی بزرگ نظری بیفکنید و سپس هزار سال بعد در
همان شهر و همان خاک اخوان ثالث متولد می شود رشد می کند برگ می دهد و
شاخسارش پر میوه می شود با همان غمها و همان محنت ها با همان آواز با همان
آثار تراژیک ...
هر چند خود اخوان داشتن ریشه باستانی خویش را در قالب شعری رد می کند
اما اگر این ریشه نبود سفارش نمی کرد در کنار فردوسی بزرگ دفنش کنند ...
آری
اُرد نیز با آثارش از ریشه های مشترکی سخن می گوید که شاید امروز در
مرزهای کنونی ایران نباشد اما روان او همچنان در دره های شگفت انگیز بدخشان
و کوههای مرتفع پامیر و رود بزرگ جیهون پرواز می کند
وقتی او
را در حال صحبت با تاجیکان و یا اهالی شمال افغانستان و یا جنوب ازبکستان
که گاها برای دیدنش می آیند می بینید متوجه می شوید که پرواز روح در دل
تاریخ یعنی چه ، آنوقت که چشمان متعجب و مبهوت میهمانان را می بینید با
آهنگ صدای او همراه می شوید و به ژرفای روان او فرو می روید .
اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است . ارد بزرگ به نوعی معمار است ، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند . شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و 19 کشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان ( که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند .
او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این 20 کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت .
رنگ صورتی محدوده قاره کهن را به نمایش می گذارد
نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست .
قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست .
تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان .
یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد .
ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود .
(( اُرد بزرگ ))
سروده استاد فرزانه شیدا / اسلو / نروژ / 1388
پیام سرخ "آزادی"
زهرا کاتب در سایت تک برگ در مورد ارد بزرگ می گوید :
آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست .
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و اینکه « زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .
و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از
آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش
زیبای آزادی آیندگان است » آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می
داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی
هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی
می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می
گرایید و درد »
ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش
را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن
اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او
کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :«
آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد
»
آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .
به
خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه
مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار
سنگین است و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر
مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی
آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی
ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته
اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث
سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به
جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر
دردهای زندگی ست »
و از شرایط امروز و فاصله تا هدف می گوید :«
میان گام نخست و آرمان بازه ای نیست ، آنچه داریم اندازه نیروی کنونی ماست
» و نهیب می زند :« کمر راه هم در برابر آرمان خواهی برآزندگان خواهد شکست
» او می داند جوان و دودمان آهنین ایرانی می تواند و در نهاد خود چنین
قدرتی دارد که می گوید :« مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها
در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند »
آزادی
و عشق به میهن را نهایت این راه می داند و آرمانی والا . آرمانی که نباید
گم شود ، آرمانی که وظیفه همه است و می گوید :« مهم نیست تا چه میزان رشد
کرده ایم ، مهم این است که از آرمان هایمان دور نشده باشیم »
ارد
بزرگ تجلی تاریخی پر شکوه است در فرگرد سرآمدان کتاب آرمان نامه می گوید
:« کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از
راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند » اندیشه او همراز داستانهای شاهنامه
است و خرد برایش شرط اول است همان خردی که در فرگرد آرمان به آن اشاره می
کند و می گوید :« آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویی پی می
برند بر ادامه آن پافشاری نمی کنند » او فردوسی را راوی یک داستان ساده نمی
داند و شاهنامه را بسیار فراتر از حماسه ایی ادبی می داند و می گوید :«
ایرانیان نیک نامی و پاکی تبار گذشتگان خویش را در شاهنانه فردوسی می بینند
و در هر دودمانی که باشند برآن راه خواهند بود »
براستی
کدام یک از روشنفکران این سرزمین تا این حد حساب خود را با تاریخ پر فراز و
نشیب این سرزمین روشن کرده اند بسیاری از آنها یا دچار تجدد شدند و یا
گرفتار سحر کلام و آنچه پنهان ماند مظاهر بسیار روشن و آشکار ملت سرافراز
ایران بود .
تنها نام انسان غیر ایرانی آرمان نامه نام مهاتما گاندیست :« بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی ، میهن پرستی او بود »
در
عرصه سیاست جهانی هزاران نام برای گفتن وجود دارد اما ارد از گاندی سخن می
گوید و کنش اجتماعی و سیاسی او را یادآور می شود . آرمانی که توانست کشور
هفتاد و دو ملت را از دست استعمار پیر نجات بخشد .
ارد
بزرگ اهل فریاد و جدل نیست او می گوید :« پرداختن به ریشه ها ، کار ریش
سفیدان و اهل دانش است » و براستی او یک شکافنده و اندیشمند است کسی که
بدنبال خرد است و نه بلواهای سیاسی و ...
او به تاریخ گره خورده است و خود چه جالب می گوید :« آدمها میوه های درختانی هستند که ریشه ای از دیرینه دارند »
در
طی سالهای گذشته کمترین گفتگو و صحبتی از او با رسانه ها دیده و یا شنیده
ایم . شاید اصلا او به رسانه ها آنگونه که عده ایی برایش سینه چاک می دهند
نمی نگرد و می گوید :« رسانه تنها می تواند پژواک ندای مردم باشد نه اینکه
به مردم بگوید شما چه بگویید که خوشایند ما باشد »
پژواک مردم برای او بسیار مهمتر از آنچه وجود دارد می باشد .
و
این همان آزادی است که ارد بزرگ از آن یادها کرده است . آنگاه که توده
مردم به شکل های مختلف حرفهای خودشان را بزنند موجب گسترش و رشد آگاهی های
یکدیگر در هر زمینه ایی می گردند . پس باید ندای مردم را شنید و مسیر را
برای کاستن دردها و مشکلات فراهم نمود . برای این بزرگمرد ایرانی آرزوی طول
عمر و سعادت بیشتر می کنیم .
شکوهه عمرانی (نامزد تشکل لیست هشت کشور سوییس در انتخابات پارلمانی پیشین آن کشور و از چهرهای سرشناس سوییس ، و همکار فرهنگی سازمان ملل متحد ، که کتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه برگردانیده است ) در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل متحد ( ژنو )
حکیم ارد بزرگ در گستره جهانی
برخی از سایت هایی که به اندیشه های حکیم بزرگ اشاره کرده اند در لینک زیر موجود می باشند :
http://orodism.nice-album.com/t653-topic#659
وبنوشت رسمی حکیم ارد بزرگ